גועל נפש: רק צריך שליפא ירקוד בין שקי ה'קמחא דפסחא'

חזרתי אחרי כמה שעות להרב אושר פרוינד, כלתו בלה פרוינד הצדקת אמרה מיד "אין בעיה, תלך למחסן שלכם ואני אדאג שיהיה לכם מזון", הם לא בקשו רשימה של שמות, אני יצאתי משם ברגל לדירה - מחסן ברחוב יקים, איך שהגעתי לשם - הגיעו שני משאיות ופרקו סחורה למאה משפחות ובנוסף לכך נתנו לי תלושים לבשר עופות ודגים, העברתי הודעה לבעלי התשובה ועד סוף הלילה לא נשאר כלום, לפנות בוקר הלכתי לתפלת בוקר שמח שזכיתי.
ישראל גליס 43 Comment on גועל נפש: רק צריך שליפא ירקוד בין שקי ה'קמחא דפסחא'

"ביציאה מהגועל נפש הזה אני רואה אנשים נסחבים עם מוצרים לשנה, אני שואל את עצמי, 'בשביל מה צריך אברך עם שני ילדים שק גזר או שק ענק של תפוחי אדמה? זה הרי בשביל מוסד שלם" • טור שאסור לכם לפספס

צילום: Photo by Nati Shohat/Flash90
חזרתי אחרי כמה שעות להרב אושר פרוינד, כלתו בלה פרוינד הצדקת אמרה מיד "אין בעיה, תלך למחסן שלכם ואני אדאג שיהיה לכם מזון", הם לא בקשו רשימה של שמות, אני יצאתי משם ברגל לדירה - מחסן ברחוב יקים, איך שהגעתי לשם - הגיעו שני משאיות ופרקו סחורה למאה משפחות ובנוסף לכך נתנו לי תלושים לבשר עופות ודגים, העברתי הודעה לבעלי התשובה ועד סוף הלילה לא נשאר כלום, לפנות בוקר הלכתי לתפלת בוקר שמח שזכיתי.
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

 

הרבה אירגוני חסד עוסקים בחלוקת קמחא דפסחא, שנים רבות לפני כן עשו את זה הכוללים ואנשי החלוקה המסורתית, ויש גם היום כוללים שמכבדים את עצמם ונותנים לחברי הכולל סכומים נכבדים ותלושי קניה – הכל בצורה צנועה ומכובדת, לכל אלו מגיע ישר כוח גדול וזה גם גורם לקידוש ה', כאשר אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות מתוודים לארגון המופלא של חלוקת קמחא דפסחא.

בעבר הכרנו את רחוב עזרא בירושלים שהיה נחסם על ידי חלוקת מצרכי מזון על ידי הארגון של משפחת דוייטש "חסדי יוסף" ואנשים מרי נפש היו מתכנסים כדי לקבל את מצרכי המזון בד בבד הייתה חלוקה של מצרכי מזון על ידי הצדיק רבי אושר פרוינד במסגרת 'יד עזרה' שעד היום הם מחלקים אוכל בצורה צנועה ונחבאת אל הכלים.

בשנת תש"מ באתי בפני הצדיק רבי אושר פרוינד וספרתי לו שעולם התשובה נזנח בחלוקה, "איש לא חושב עליהם", אמרתי לו.

התשובה שלו הייתה: "תשיג מחסן או דירה בקומה ראשנה ואני אספק לך מזון", עזבתי את המקום ויחד עם הרב משה רחלזון מראשי ישיבת 'אור שמח' השגנו מקום, הוא פנה אל הרב יעקב שאול אחיו של הרב חכם בן ציון אבא שאול שנתן לנו את הדירה שלו ברחוב יקים ליד ארזי הבירה.

חזרתי אחרי כמה שעות להרב אושר פרוינד, כלתו בלה פרוינד הצדקת אמרה מיד "אין בעיה, תלך למחסן שלכם ואני אדאג שיהיה  לכם מזון", הם לא בקשו רשימה של שמות, אני יצאתי משם ברגל לדירה – מחסן ברחוב יקים, איך שהגעתי לשם – הגיעו שני משאיות ופרקו סחורה למאה משפחות ובנוסף לכך נתנו לי תלושים לבשר עופות ודגים, העברתי הודעה לבעלי התשובה ועד סוף הלילה לא נשאר כלום, לפנות בוקר הלכתי לתפלת בוקר שמח שזכיתי.

למה אני מספר לכם את כל הסיפור הזה, בכדי שנבין שאפשר גם בצורה צנועה ומכובדת לחלק קמחא דפסחא.

כיום, יצאתי לראות את החלוקה המבוזה של כמה גבאי צדקה שסגרו מספר רחובות ובאמצע הכביש מונחים שקי תפוחי אדמה, גזר, סלק, תפוחי עץ ועוד מיני ירקות, ביצים, יין, סוכר ועוד צורכי מטבח, אברכים שכל השנה יושבים ספונים בבית המדרש נשרכים עם נשותיהם וילדיהם וסוחבים את מה שמחולק להם, אני עומד בצד ורואה את הביזיון.

עצם העובדה שמכריחים את האברך לבטל תורה ולעמוד בתור – והכל מעורב נשים, גברים, בנות, בנים  – חסר רק את ליפא שמעלצר שירקוד בין השקים.

ביציאה מהגועל נפש הזה אני רואה אנשים נסחבים עם מוצרים לשנה, אני שואל את עצמי, 'בשביל מה צריך אברך עם שני ילדים שק גזר או שק ענק של תפוחי אדמה או ארגז סלק וארגז תפוחים וארגז בננות? זה הרי בשביל מוסד שלם, חצי ילך לפח האשפה עוד במהלך החג'.

דבר נוסף, האברכים המבוזים מצולמים על ידי מצלמות רחף והשנוררים מביאים גם חברי העירייה או חברי כנסת שיראו את הבושה, הגדילו לעשות אלה שהם אנטי ציונים והביאו את השגריר האנגלי והאמריקאי שיראו את החלוקה, הבושה הזאת כבר עובדת מספר שנים.

בשנה שעברה בקשו שאבוא לראות את החסד הגדול וזה לא הרשים אותי במיוחד, מה עוד שאחרי חודשים אני מקבל טלפון מחבר בניו ג'רסי בארה"ב ששואל אותי: "הכל בסדר אצלך? אמרתי כן מה השאלה? יש פה תמונות שלך שאתה מסכן ומקבל אוכל לחג".

אלו בעלי החסד – צילמו אותי לחוברת שנור שלהם, מה עשית באמת – כבר לא חשוב.

אבל הגיע הזמן שמישהו יקום ויגיד להם: חברים עד כאן, מוחל טובות, תנו לאנשים תלושי אוכל שילכו למרכולים הגדולים כמו מבוגרים ויקנו מה שהם באמת צריכים.

תלמדו מ'חסדי יוסף' ואחרים שעצרו את הבושה.



43 תגובות

מיין תגובות
  1. 43

    אני לא מבין מה שהוא עשה זה בסדר והוא מתגאה בזה וכל השאר גועל נפש?
    אולי הפתרון למצוקה הנפשית שלו זה להכניס אותו לענינים ואז הכל בסדר…
    גועל נפש האיש הזה…

    1. מסכים איתך בכל מילה הגליס הזה כבר חצה את כל הקווים האדומים שיתבייש לו למה מה הוא מחשיב את עצמו מי הוא בכלל, החלוקת מזון הזאת עוזרת לאלפי משפחות אם לא לעשרות אלפים שיתבייש לו!!!! אמרת גליס??????? אמרת בבבווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווזזזזזזזזזזזזזזזז!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! בוווווווווווווווזזזזזזזזזזזזזזז!!!!!!!
      גיוווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווואלד!!!!!!!!!1
      גיווווווווווווווווווווווואלד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
      נמאס לי ממנו…..

      1. תגיד לי איפה יש חלוקה משני ילדים ומעלה יש שני ילדים ולא מקבל מאף אחד למיטב ידיעתי לא מחלקים רק מארבע יללדים בבית

      2. ???????????????????????????????????
        דדדדדדדדדדדדדדדדדפוווווווווווווווווווווווווווקקקקקקקקקקקקקקקקק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        הרב גליס חושב מחוץ לקופסא הקטנה שלכם דיייייי מותר לחשוב לא כמו שאומרים לנו לחשוב
        גם אנחנו מקבלים כל שנה ולא כל הדברים אנחנו צריכים
        (אבל אני חושב שהרבה מצרכים תורמים כל מיני מפעלים וחקלאים לכן א"א כ"כ לחלק רק תלושים אבל אפשר בכל אופן לצמצם את התופעה)
        שבת שלוםםם !

      3. דדדדדפפפווווווווקקקקקקקקקקקקק

      4. גליס הוא חילוני בלבוש חרדי

  2. 42

    כותב המאמר צודק במאה אחוז ! די לביזיון הזה למה לא לחלק תלושי מזון לרשתות, למה לעצור רחובות שלמים בשביל לחלק סחורה שלא תמיד נעשה בה שימוש , ולא לכולם יש צורך בה, ואפשר להוסיף עוד על דבריו- יש אברכים רבים שמקבלים הביתה מארגונים שונים- דברים מגוחכים – 10 קילו סוכר, לאברך לא קשה לקנות סוכר אחד לשבועים זה המוצר הכי זול בחנות, 6 מיץ ענבים כשהוא לא נמצא בכלל בליל הסדר בביתו, עדיף תלושים מחלוקה עיוורת…

  3. 41

    אוי כמה שהוא צודק, הלואי וירבו כמותו.

  4. 40

    עוד לא הומצאו מנופים רובוטים עם חיישנים שיודעים לזהות את הלקוח שיסחבו לו את כל הפעקלך עד ביתו,
    אני לא מצפה שיביאו לארבעים אלף איש משלוח עד הבית,

  5. 38

    בלי הצילומים – כל החלוקה לא שוה.
    רק כך אפרים שטרן יכול לגרוף מליונים מטייקוני סאטמאר.
    וד"ל

  6. 37

    בושה וחרפה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    איך אתה בכלל מעיז לפתוח פה כנגד אנשי חסד גדולים שכל מטרתם לשם שמיים ולעזור לאנשים מסכנים.

    מה זו ההתבטאות הזו??
    ואם אתה גם יום אחד גם תיזקק לזה גם תדבר ככה????
    אנו דורשים התנצלות!

    להנהלת קול חי.

    שלום וברכה

    איך אתם נותנים לנוכל הזה במה?

  7. 36

    מה ? זה הפתרון? במקום אוכל אז תלושים? אני יש לי הצעה אחרת, להפסיק לקרוא לעבודה , למכללות, להייטק ולמקצוע – שמד, להכניס אותם למעגל העבודה וכך יהיה לכם לחם לפרנס את משפחתם.

  8. 35

    צודק צודק צודק

  9. 34

    כתוב הרבה בספרים איך תנאים וצדיקים היו פעם מתבזים בשביל מצוה

  10. 32

    יאללה קדימה גליס, תעשה חלוקה של כסף מזומן, בא נראה אותך.
    וברצינות, כשמישהו מחלק באזור ה1000 ש"ח לאלפי אנשים, לא מבקרים אותו אלא מורידים את הכובע, יש לך ביקורת? בכיף! תפתח חלוקה בעצמך!
    סתם לידיעתך: החלוקה המתוארת כאן כוללת, 7 קילו תפוחים שבמקרר זה מחזיק חודש פלוס, 8 קילו תפוזים שגם מחזיק קרוב לחודש, 4 תבניות ביצים, מחזיק 3-4 שבועות, 3 מיץ ענבים של 2 ליטר, גזר 6 קילו, מחזיק חודש+ בקירור, תפוחי אדמה 7 קילו מחזיק גם כן קרוב לחודש, בצל 7 קילו קילו מחזיק חודש פלוס בקירור, בשר בקר 4 קילו שגם מספיקים לכמה שבועות.
    עם חזבון פשוט תראה ששווי החלוקה היא באזור ה0100 ש"ח זה מה שאני קיבלתי בתור אבא ל-3 ילדים, ויש כאלו שמקבלים הרבה יותר.
    אני אישית מוכן לעבוד קשה 3 שעות בשביל 1000 ש"ח (כששכר המינימום עומד על 24 ש"ח).
    אני חושב שיצאתי ידי חובת מחאה על כבודם של המארגנים את החלוקה, ושימשיכו לעשות את זה בכל דרך שבא להם. במקרה שארגיש מבוזה, פשוט לא אגש לקחת את המוצרים שלהם.

    1. אמת ויציב די ומספיק עם הרפש של של לשון הרע מה איכפת לך אם יש לו עודף תפוחי אדמה גן בברוקלין מחלקים ברחוב ומה אשם ליפא בכלל לא מובן אתה חייב תשובת המשקל!!!

  11. 31

    מי התיר לך דמו של ליפא שמלצר?
    אפשר לכתוב כתבה בלי להרוג מישהוא בדרך, אל תשכח לבקש סליחה.

  12. 29

    להגיד על חסד-גועל נפש? זה גואל נפש!!! תתביש לך….

  13. 28

    גועל נפש
    כותב השורות שחי על משכורות שמנותצ לא מבין שכן…! יש!!! אברכים שאין להם כסף להכניס חג, וכשבמקום שמרלינג הם יאכלו עוד גזר, הם יוכלו לחיות!!
    תצאו מהאטימות.

  14. 27

    יש אמת בדברים זה בזיון אחד גדול אם היה מחלקים דברים ששוים אולי היה שווה להתבזות אבל הם מחלקים דברים כמו גזר ותפו"א שלא שווים הרבה

  15. 26

    רבון העולמים, כמה לשון הרע? מה כבר קרה, גליס לא יצא נגד חלוקת המזון אלא נגד אופן חלוקת המזון, זה הכל!!
    הוא צודק בכל מילה, אישית הכרתי אלמנה מבוגרת שלא הסכימה בשום אופן לצאת לחלוקה או שאחד מילדיה יצא בשבילה כי לא רצתה להתבזות (וכן, בעלה בעודו בחיים עבד, הכניס משכורת יפה והם לא התיחסו לעבודה כ"שמד"…), הבנתי אותה וכמוני כולם, איש לא ניסה אפילו לשכנע אותה אחרת לאחר שראה את התמונות המתפרסמות.
    אז נכון, כל הכבוד לכל המארגנים, התורמים והמסייעים, אבל אפשר קצת אחרת, עם יותר רגישות והבנה גם לנפש האדם ולא רק לגופו.
    ולענין הרב גליס- מי התיר לכם לדבר עליו בצורה כזאת? מישהו בכלל מכיר אותו אישית? אני כן הכרתי, ומהכיון הכי יפה שאפשר, אדם שכל ימיו יפעל בשביל השני בלי לבקש תמורה ואפילו בלי תודה, סתם לתת, סתם לעזור, ולא רק אני בדעה הזאת אלא כל מי שמכיר אותו מעבר לכתבות, שידורים וכו', מדובר באדם ירא שמים, עם מידות מדהימות, לא מגיע לו כל מה שנכתב, וגם אם משהו חושב קצת אחרת, יש דרכים אחרות להתבטא.

    1. הפסד כולו של אותה אלמנה ולא של אף אחד אחר.!!!!!!!!

  16. 24

    אסור לתת לגליס הזה בכלל זכות דיבור הוא פשוט אדם דפוקקקקק הוא כמו עמלקקקקקק

    1. סימון ה'אהבתי' היחיד- כניראה פשוט היתפלק למישהו שרצה לעשות 'לא אהבתי'…

  17. 23

    חברה אתם מדברים פה לשון הרע אם לא שמתם לב!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    איך מעלים את התגובות האלו בכלל???????????????

    1. ומה עם ליפא ??! יש לטוקר בטוח מה לומר על זה!!!!

  18. 22

    למוצרים של החלוקות יש חשיבות מאד גדולה אצל האברכים. במיוחד שזה חג עם כ"כ הרבה הוצאות, וכל מי שיכול להוריד מהעול – מועיל. בקשר לצורת החלוקה – תלוי מאיזה כיוון מסתכלים. כניראה שלכותב הכתבה יש מבט פסימי על החיים. בקהילה שלנו, ללכת לחלוקה זה לא בושה. גם ה'גבירים' הולכים וסוחבים עם עגלות את התפו"א שלהם. וזה מאד מכבד כל אחד שלא מזלזל בחלוקה החשובה הזו.

    1. כל הכבוד לך , מילים כדורבנות
      בוז לגליס על מילים אלה על עם ישראל הצדיקים אף על פי שהוא הסטוריון מבריק
      חג שמח!!!

  19. 21

    כן, הוא צודק. הוא מדבר דברי טעם.
    עדיף באמת ומכובד להביא תלושי קניה מאשר לתת לאנשים לסחוב כמו…
    ויש כבר כמה ערים ומקומות שכך פועלים..לכו לבדוק ותעשו סקר, תראו לבד את התוצאות…

  20. 20

    הרב גליס איש יקר לא נראה לי ואני לא חושד בו שיש לו משהו אישי נגד מישהו מסויים אבל היטיב להאיר את עינינו בנושא חשוב כזה שראוי שיעשה בדרכים מכובדות יותר אם כבר עושים חסד ולסיום :גם לגבירים ולשאר התורמים מותר לתרום גם בלי לראות תמונות מדממות מזירת החלוקה קצת לפתוח את הלב ולהעניק מכספך בנדיבות לעניים ובלי פרסום, תהיו ברוכים.

  21. 19

    יש חסד ויש חסד [בנסתר או לא ] אבל להזכיר בזלזול את ליפא נראה לי בטוח שלמנחם טוקר יש מה להגיב על זה בהקשר לבזק וד"ל!!!!

  22. 18

    א. שיגידו תודה על מה שיש ומי שחושב שזה מבזה אותו שלא יקח
    לא חייבו את אף אחד לקחת
    ב. נראה לי שהכמות ניתנת לפי כמות הנפשות בבית ולא סתם כך.
    ג. אם יש איזה מישהו שאתה לא אוהב (בלשון המעטה) אז אל תקיא את כל הכאב בטן שלך פה אלא יש מקומות שמיועדים לכך וד"ל
    משום שזה נראה שאת כל הטור הזה כתבת רק בשביל לומר את המשפט על ליפא.
    האמת היא נראה לי שהטור הזה הרבה יותר גועל נפש מאשר כל החלוקות האלה.

  23. 17

    נראה שמה שהפריע לך ר' ישראל, הוא שהחבר שלך חשב שאתה לוקח.
    ובלי להיכנס לעצם הביזיון, אי אפשר לבזות את אותם עסקנים המחלקים מנות מכובדות, ומי שבאמת לא זקוק שלא ייקח!
    אגב, כיום חסדי יוסף נמצא בשמואל הנביא (החלוקה) ומבית הוריי אני רואה את אותם אנשים קשי יום עומדים שעות (!) בשמש הקופחת להמתין לאיזה ארוחה בסוכות, או חלוקת "קימחא", וזו היתה הדוגמא הקלאסית שלי על ביזיון… אין לי מושג מה יש לך איתם, כמובן שאני דן אותם לכף זכות על כך שזו ברירתם היחידה, אבל אם כבר אתה מדבר…..
    ירושלמי מלידה

  24. 16

    נראה לי שכל הטור בא לספר על גדולת הנפש האצילית של איש ירושלים בע החסד שאין כמותו הראשון שזיהה שלא מפסיק לשווק את עצמו על כל במה אפשרית והפעם על גבם של אברכים מסכנים

  25. 15

    ישראל גליס אדם יקר ונחמד צודק במאה אחוז פשוט מבזים את האברכים

  26. 14

    ישראל גליס איש יקר ונחמד צודק במאה אחוז יש דרכים לחלק בצורה יותר מכובדת